Thursday, November 20, 2008

عجايبي از كاخ سفيدنشينان

عجايبي از كاخ سفيدنشينان
عجيب‌ترين ليست‌ها مربوط به شغل‌هايي است كه روساي‌جمهور ايالات متحده پيش از رسيدن به اين سمت به آن مشغول بودند
عجيب‌ترين ليست‌ها مربوط به شغل‌هايي است كه روساي‌جمهور ايالات متحده پيش از رسيدن به اين سمت به آن مشغول بودند. «ليندون جانسون» (1969‌ـ 1963) سي و ششمين رئيس‌جمهور آمريكا اولين شغلي كه داشت، جمع‌آوري زباله بود. پس آن به شغل‌هايي همچون كفاشي، شويندگي ظروف، نگهبان آسانسور، كارگر چاپخانه، كارگر ساختمان، ميوه‌فروش، صياد و كارگر مزرعه مشغول بود كه پس از آن به ترتيب به عضويت مجلس نمايندگان و سناي آمريكا در آمد و بعد رئيس‌جمهور اين كشور شد. جمز گارفيلد نيز در جواني مدتي به شغل نگهباني ساختمان مشغول بود اما ويليام هريسون به جز نگهباني ساختمان شغل‌هاي ديگري همچون قايقراني، نجار و معلم نيز داشت. به جز جانسون دو رئيس‌جمهور پيشين آمريكا شغل ظرف‌شويي داشتند كه عبارتند از جرالد فورد و رونالد ريگان. شايد باور اينكه شغل يك رئيس‌جمهور آمريكل مدل لباس بوده، سخت باشد اما اين همان چيزي است كه جرالد فورد به آن مشغول بود كه شغل‌هاي ديگري همچون سرايدار، آشپز،‌ ظرف‌شوي، كارگر مزرعه، مربي فوتبال آمريكايي، مربي بوكس و وكيل مدافع را نيز در كارنامه خود دارد. اما ريگان در دوران نوجواني خود در سيرك كار مي‌كرد، پس از آن به كارگري ساختمان رو آورد و سپس به كارهايي همچون ظرف‌شويي، نجات غريق، مربي شنا و گوينده تلويزيون مشغول شد تا در نهايت پيش از آنكه يكي از مشهورترين روساي‌جمهور كشورش شود، هنرپيشه درجه دو سينماي آمريكا باشد. اما «ملارد فلمور» (1853‌ـ1850) سيزدهمين رئيس‌جمهور و آندرو جانسون هفدهمين رئيس‌جمهور ايالات متحده پيش از ورود به كاخ سفيد به پيشه خياطي مشغول بودند. 

در اين ميان «هربرت هوور» (1929‌ـ 1933) سي‌ويكمين كه يكي از بدشانس‌ترين رئيس‌جمهور‌هاي ايالات متحده بود در زمان ركود بزرگ اقتصادي در اين كشور كاخ سفيدنشين شد. او كه در دوره نوجواني در خشكشويي، پخش مطبوعات، و سرايداري مشغول به كار بود در جواني مهندس معدن و سپس وزير بازرگاني شد تاجايي که ، نام يكي از بزرگترين سدهاي جهان را مطابق با نام او «هوور» گذاشتند. ريچارد نيكسون (1974‌ـ 1969) سي‌‌وهفتمين رئيس‌جمهور آمريكا پيش از رياست‌جمهوري در پيشه هيزم‌شكني، «مارتن ون برن» (1841‌ـ 1837) به عنوان پيك و سپس شاگرد بقالي و «اوليسس گرانت» (1877‌ـ 1869) هجدهمين رئيس‌جمهور ايالات متحده در شغل مربي اسب مشغول به كار بودند. 

تنها رئيس‌جمهور مجرد ايالات متحده كه هيچ‌گاه ازدواج نكرد «جيمز بيوكانن» (1861‌ـ 1857) پانزدهمين رئيس‌جمهور بود. پنج رئيس‌جمهور آمريكا پس از مرگ همسر خود ازدواج كردند كه ازدواج دو نفر از آنها يعني جان تيلور و «ودرو ويلسن» بيست و هشتمين رئيس‌جمهور در دوره رياست‌جمهوري بود. اما «گروور کليولند» بيست‌ودومين رئيس‌جمهور آمريكا كه مجرد وارد كاخ سفيد شد، ‌در دوره حكمراني خود ازدواج كرد. تنها رئيس‌جمهور ايالات متحده كه پيش از به قدرت رسيدن از همسر خود جدا شد، رونالد ريگان بود، شش رئيس‌جمهور فرزنددار نشدند اما جان تيلور 15 فرزند داشت. جورج واشنگتن، آندرو جكسون و رونالد ريگان فرزنداني را به سرپرستي پذيرفته بودند اما توماس جفرسون، گروور كليولند و وارن هاردنگ سه رئيس‌جمهور آمريكا بودند كه فرزندان نامشروع دارند. شش رئيس‌جمهور آمريكا در دوره رياست‌جمهوري خود برده داشتند كه در اين ميان مي‌توان از جورج واشنگتن اولين رئيس‌جمهور اين كشور نام برد.

از ميان افشاگري‌هايي كه عليه روساي‌جمهور پيشين ايالات متحده شده است اينکه سه نفر از آنها به دليل استفاده بيش از اندازه از مشروبات الكلي از مشکلاتي از رنج مي‌بردند كه عبارتند از فرانكلين پيرس (1857‌ـ 1853) چهاردهمين رئيس‌جمهور، اوليسس گرانت و جورج بوش پسر كه هم‌اكنون نيز رئيس‌جمهور است. مشهور است كه هفت رئيس‌جمهور آمريكا روابطي عاشقانه با كساني غير از همسران خود برقرار كردند كه «بيل كلينتون» چهل‌ودومين رئيس‌جمهور آخرين آنها و توماس جفرسون اولين آنها به شمار مي‌آيند. مشهور است كه «كلوين كودلج» در شبانه‌روز حداقل 10 ساعت مي‌خوابيد كه بدين‌ترتيب لقب پرخواب‌ترين رئيس‌جمهور ايالات متحده را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه متوسط زمان خواب روساي‌جمهور آمريكا پنج ساعت است. اما دو رئيس‌جمهور ايالات متحده هستند كه به قتل متهم شده‌اند يكي جورج واشنگتن كه متهم به كشتن سفير فرانسه شده بود اما اين اتهام هيچگاه به اثبات نرسيد. دومي «اندرو جكسون» هفتمين رئيس‌جمهور ايالات متحده بود كه يكي از دشمنان خود را در رقابت «دوئل» كشت. منبع:كارگزاران

No comments: